Vart tar de svenska storföretagen vägen? En reflektion kring globala ekonomiska förkastningar.

2
59

Sedan rätt många år har jag då och då följt utvecklingen på tidskriften FORTUNEs lista över världens största företag. Min äldsta lista är från 1993 samma år som Volvo och Renault diskuterade ett samgående. Då liksom nu var Volvo det största svenska företaget (FORTUNE listar företagen efter omsättning/intäkter). 1993 var dock Volvo på plats 85, på årets lista som jag precis har fått i min hand, är Volvo nere på 236:e plats. Och detta trots att företaget vuxit kraftigt det senaste decenniet.

På det hela taget går det att skönja en tydlig tillbakagång för de svenska storföretagen. 1993 uppmärksammade FORTUNE särskilt att ”lilla” Sverige hade hela 14 företag på listan. Men på 2011 års lista finns det bara tre svenska företag, nästan 4/5-delar av företagen är borta. En del av förklaringen handlar om Kinas kraftiga frammarsch från noll till drygt 60 företag, liksom fler företag finns med från Ryssland, Indien och Brasilien (sammanlagt från 3 till 22 företag). Detta är dock inte någon huvudanledning utan kan endast förklara en nedgång på 3-4 företag, inte 11. Sanningen är snarare att Sverige tillhör en relativt begränsad grupp av ”förlorarländer” som utgörs av USA, Storbritannien och Japan. Inget av dessa länder har dock förlorat en så stor del av sina storföretag på listan. Sverige är helt enkelt ”the biggest loser” i detta avseende. Nedgången kan också beskrivas genom att Sverige halkat ned från det sjätte landet med flest företag på listan till plats 19 (!)

Det är inte heller så att Europa generellt har förlorat mark till följd av den asiatiska anstormningen. Europa som kontinent har faktiskt har fler företag på listan 2011 jämfört med 1993 genom att flera europeiska länder har flyttat fram sina positioner såsom Schweiz, Nederländerna, Italien, Spanien och Frankrike. 1993 var antalet företag från Frankrike på 500-listan dubbelt så många som de svenska. 2011 var de nästan 12 gånger fler!

 

Antal företag per land i FORTUNE 500
1993 2011 Förändring
1 USA 161 133 -28
2 Japan 128 68 -60
3 Kina 0 61 61
4 Frankrike 30 35 5
5 Tyskland 32 34 2
6 Storbritannien 40 30 -10
7 Schweiz 9 15 6
8 Sydkorea 12 14 2
9 Nederländerna 6 12 6
10 Kanada 8 11 3
11 Italien 6 10 4
12 Spanien 4 9 5
13 Australien 9 8 -1
14 Indien 2 8 6
15 Taiwan 1 8 7
16 Brasilien 1 7 6
17 Ryssland 0 7 7
18 Belgien 4 5 1
19 Sverige 14 3 -11
Företag från 33 22 -11
övriga länder
Summa 500 500

Fusionsplanerna mellan Volvo och Renault sprack på grund av kulturella motsättningar. Det var då i Sverige en vanlig föreställning att franska företagsledare inte var särskilt skickliga utan att de levde kvar i nationalistisk kultur där statsmakten hade ett avgörande inflytande på viktiga beslut. Vår kunskap om franska företag är förmodligen inte fortfarande är så stor som den borde vara. Att det nu finns 14 franska företag som omsätter mer än Renault är förmodligen en överraskning för många.

 

Gyllenhammars fusionsplaner var nog förutseende trots allt.  Under alla omständigheter borde svenska företagsledare försöka lära från sina mer framgångsrika kolleger på Kontinentaleuropa om hur det man leder riktigt stora företag.

 

 

2 COMMENTS

  1. Jag vill minnas att det var många banker, försäkringsbolag och fastighetsbolag bland de japanska företagen vid sidan av industriföretagen. Det finns en hel del att lära från Japan som var det första land där finans- och byggsektorn växte sig för stor på grund av konsumenters skuldsättning och sedan vilka långvariga följder som detta har haft.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here